*cough cough* ya sabemos que Maya y Max, tienen sus pros y contras, al igual que Softi; pero por favor no nos desviemos del topic. A mi me encanta el Render Tree, pero si ayudaría un poco tener en una ventana todos los shaders de manera más intuitiva/visual una mezcla del Material Manager/Hypershade pero con un buen rendimiento!!! Contentos? Dicho esto...Buscando aún más en la deep web, encontré otros métodos, que aún me quedan por intentar.
"1) Create a Shadow Pass. Render -> Pass -> Edit -> New Pass -> Shadow.
2) Connecting a Shadow node to the Surface port of the material should do the trick as well. You can find the Shadow node in de rendertree under Nodes -> Illumination. You can apply this material to a specific object or apply it to your pass' partition, basically creating your own shadow pass.
This will give you an alpha or matte you can use to composite shadows.
If for some reason you don't want to composite it all together later then there is a work-around, which is more like Maya's Use Background shader or 3ds max's Matte/Shadow material. To do this you need to apply a _2D_background_pic shader as an output shader of your pass. An environment shader is useless in this case.
Go to Render -> Pass -> Edit -> Edit Current Pass -> Output tab -> Add.
I think it stretches the image to the render size, so make sure it's the same size as the image or vice versa. Now apply a material with a Shadow node, as described above, to your object.
It'll render black at first but the image will show up after the rendering is done, along with your shadow on top.
Si alguien sabe de otros más podría compartirlos, y hacer este topic el definitivo sobre Shadow Pass en Arnold, aunque parezca fácil, es muy difícil hallar información al respecto, para MR existe, pero para Arnold muy poca, o nula(tampoco en el pdf de support).
Una pregunta, probando con un método obtengo sombras "blancas", pero qué hago con ellas? Las he metido en PS, les he dado un Invert, pero no consigo se vean negras.
De igual manera, adjunto un par de videos sobre passes de XSI que he visto por allí,